Vi har kigget nærmere på en Specialized Turbo Levo Expert Carbon (2019)

Vi har kigget nærmere på en Specialized Turbo Levo Expert Carbon, Læs med her, og læs hvad den kan tilbyde.


Vores vurdering af Specialized Turbo Levo Expert Carbon

Test score af Specialized Turbo Levo Expert Carbon

Funktionalitet: 9

Design: 9

Pris: 8

Total Score: 8.7 ud af 10

Anmeldt af Jesper Hedegaard Grønlykke

Specialized

Det amerikanske firma Specialized blev grundlagt af Mike Sinyard i Californien i 1974. De første par år importerede firmaet cykeldele fra Italien, da de var svære at finde i USA. I 1976 begyndte Specialized at producere dæk, og først i 1981 lancerede de deres første cykelmodeller. Senere begyndte de at lave mountainbikes og lancerede deres første, Stumpjumper. I 1989 startede de med at lave dere mountainbike serie Epic. Den var blandt de første carbon mountainbikes, og cementerende for alvor Specialized som værende et af de førende brands i cykelverdenen.

Specifikationer

Specialized Turbo Levo Expert Carbon er en E-MTB bygget til at være ret alsidig. Den er udformet som en trail cykel som både kan klare de sjove nedkørsler og endnu bedre også de stejle opkørsler.

Gear: SRAM X1, 11-speed

Fordæmper: Fox 36 Performance, 150mm travel, Grip damper with 3 position micro adjust

Bagdæmper: FOX FLOAT DPS Performance, 3-position adjustment, Rx Trail Tune

Hjul: Roval Traverse 29, hookless alloy, 30mm width, hand-built, 2Bliss Ready

Dropperpost: Command Post IRcc, 16-position micro-height adjustable, 160mm

Bremser: SRAM Code R, 4-piston caliper, hydraulic disc, 200mm

Ramme: FACT 9m Carbon w/ M5 alloy rear triangle, 29 Trail Geometry

Batteri: Specialized M2-700, integrated battery w/rock guard, 700Wh

Motor: Specialized 2.1, custom Rx Trail-tuned motor, 250W nominal

Specialized motoren der sidder på cyklen, er ret imponerende. I følge specifikationerne vil den kunne øge dit tråd med op til 410% i Turbo mode. Samtidigt har cyklen et stort batteri på 700 Wh., så der er strøm til mange timer og kilometer i sadlen. Forrest sidder der en Fox 36 Performance dæmper, klar til at tage dig ned over de sjove nedkørsler.

På styret sidder remoten til cyklens motor. Herfra kan man bestemme hvilken “mode” cyklen skal være i, Eco, Trail eller Turbo. Står den i Eco får du begrænset hjælp fra motoren, og du skal selv træde forholdsvis kraftigt i pedalerne for at komme frem. Eco er den mest batteri besparende mode at være i, og det gør sig bedst på flade stykker i skoven, hvor du selv har lyst til at træde lidt med i pedalerne.

Det næste “mode” er Trail. Her yder motoren en vis mængde energi alt efter dit tråd i pedalerne og din kadence. Det er et “mode” hvor du får god hjælp når du cykler, men du har stadig fuld kontrol over, hvor meget motoren hjælper dig.

Det sidste “mode” hedder Turbo, og her giver motoren fuld kraft, så snart du træder i pedalerne, uanset hvor lidt eller meget du træder. Dette mode er beregnet til at hjælpe dig over de stejleste bakker, uden at du selv får sved på panden.

 

Test

Vi har haft cyklen til test i en perioder på 4 uger, hvilket har givet os gode muligheder for, at tage den med rundt til forskellige spor i Danmark. I test perioden har det været meget vådt og mudret. Cyklen har ikke været testet ved minus grader. Cyklen har været testet på både officielle mountainbikespor og på stier i skove.

Den testede cykel var en størrelse large, hvor test personen normalt kører på en medium, men også passer målene for en large.

Førstehåndsindtryk

Det første indtryk af cyklen når man møder den er, at den ser flot ud i det sorte carbon. Den ser på ingen måder klumpet og tung ud, som enkelte andre E-MTB hurtigt kommer til. Batteriet er indbygget i rammen, og det eneste der afslører der ikke er tale om en almindeligt mountainbike er motoren ved kranken. Det lave tyngdepunkt er med til, at cyklen føles meget sikker at køre på, selv når den får fuld turbo op af bakkerne.

Hvis du aldrig har prøvet en E-MTB før, så kræver det lige en kort introduktion til de forskellige modes motoren har, Eco, Trail og Turbo. Hurtigt lærer du cyklens motor at kende, og allerede efter 1-2 ture føles det helt naturligt. Den første tur kan du endda komme til at høre dig selv sige “det var en lækker opkørsel”, hvor du normalt har travlt med at kontrollere din vejrtrækning.

På sporet

Et af de steder vi tog cyklen hen var Rold skov. Her ligger et fint blåt spor, med nogle rigtigt lækre røde nedkørsler og nogle (normalt) trælse opkørsler. Det er fedt at mærke hvordan motoren arbejder meget fintfølende, og hjælper en på sporet uden at det føles unaturligt.

På nogle af de lange nedkørsler på skovveje kommer farten hurtigt op over 25 km/t, hvor ved at motoren slår fra, og man er overladt til egen muskelkraft. Når det går rigtigt nedad mærker man ikke at motoren slår fra, men på skovveje er det tydeligt, og det gør, at man pludseligt mærker vægten fra cyklen. Lige så snart man igen kommer under de 25 km/t hjælper motoren atter til igen.

På nedkørslerne hjælper motoren kun til når du træder i pedalerne, det gør også, at du har dit naturlige flow ned over diverse features på sporet. En E-MTB er formentligt tungere end din normale mountainbike, men det mærker du i udgangspunktet ikke på nedkørslerne. Eneste tidspunkt hvor vægten blev bemærket i testen, var ved nogle meget snævre switchbacks hvor den var lidt tung at få rundt.

Vi har også haft cyklen med på sporet i Fussingø ved Randers. Her testede vi cyklen på en regnfuld dag, hvor segmenter af sporet var ret mudret. Vi var lidt spændte på hvordan motoren ville reagere i så løst underlag, om den ville få baghjulet til at spinne ukontrollabelt rundt, eller om den kunne føle vi mistede grebet i underlaget. Det blev en ganske positiv oplevelse, og baghjulet spinnede ikke ukontrollabelt rundt. Tværtimod havde cyklen et godt greb i underlaget, og motoren hjalp rigtigt fint til med at forcere de mudrede segmenter.

Endeligt har vi haft taget cyklen med en tur på de lokale grusveje og skovstier. Her gør cyklen sig faktisk også ret godt. Den er ikke decideret bygget til det, men den gør turen mere sjov. Vi oplevede også at der blev kørt lidt mere på opdagelse i nye områder af skovene, steder hvor man normalt ikke lige tager en tur fordi det er går for meget opad.

Mission Control App

Specialized har lavet deres egen app til Android og Apple, hvor du får mulighed for at tilpasse cyklens motor, så den er helt optimeret til dig. I deres app kan du ændre på indstillingerne for hvor meget, og hvordan motoren skal hjælpe dig. Du kan justere motorens styrke, rækkevidde, opnå viden om cyklens, motorens og batteriets tilstand og samtidig uploade dine ture til Strava. Du har endvidere mulighed for at køre selvdiagnosticering ved fejlkoder og omgående få instruktioner om hvordan problemet løses. Det er rigtigt smart.

Vurdering

Specialized Turbo Levo er en rigtigt fin E-MTB fra et af de førende brands i cykelverden. Prisen er i den øvre ende af skalaen, til gengæld får du en cykel, der er udstyret med nogle virkeligt gode komponenter, og som er meget pålidelig. Cyklen gør sig rigtigt godt på sporene, og man oplever det pludseligt kan være sjovt at køre op ad bakker og at man har mere overskud i benene til når det rigtigt går nedad. Og med den medfølgende app kan du skræddersy din oplevelse af motorens hjælp. Hvis økonomien spiller en væsentlig rolle, kan aluminiums versionen fra Specialized være et godt alternativ. Specialized Turbo Levo Expert Carbon får vores klare anbefaling herfra. En virkeligt sjov og lækker cykel.

Pris: 65.999,- kr

Læs mere

Hvis du vil vide mere om Turbo Levo, kan du læse om den her. Cyklen er venligst stillet til rådighed af Specialized Danmark.

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *