Fatbike – Cyklen med de brede dæk

Helt tilbage i starten af 1900-tallet eksperimenteret man med ekstra brede dæk på cykler, men det var faktisk først i 2005 at fatbiken, som vi kender den i dag, blev bygget. Og i 2013 kom de første fatbikes til Danmark.

Så selvom tidlige versioner af fatbikes sandsynligvis blev bygget i et begrænset omfang, så langt tilbage som begyndelsen af 1900 tallet, blev de første rigtigefatbikes” udviklet i 1980’erne. Den første moderne fatbike blev designet af den franske cykelrytter Jean Naud i 1980. I slutningen af 1980’erne, begyndte man at eksperimentere med specielle komponenter og konfigurationer, for at bygge en cykel med ekstra brede dæk, som var velegnet til kørsel på sne.

Surly Bikes begyndte at masseproducere fatbikes i 2005, og var altså de første med fatbikes som vi kender dem i dag.

fatbike-02Surly Bikes er altså opfinder af denne fede cykel og den var nok mere beregnet som en explore-cykel, til at køre hvor der ingen veje er, fx i sne eller løst sand. Kort fortalt, kør overalt.

Det er som sådan ikke umiddelbart en mountainbike, snarere en turcykel, men efterhånden som de er blevet populære og de kendte mærker også er begyndt at lave dem, får de nye modeller, flere og flere lighedspunkter med mountainbikes. Det eneste man kan sige med sikkerhed er, at de har brede dæk, typisk fra 3,8″, men dækkene fås helt op til 4.8″ (12 cm brede).

Dækkene er det karakteristiske for cyklerne og det er også dem der giver den specielle køreoplevelse. Et dæktryk på 0,5 til 0,8 bar får de store dæk til at blive bløde og er med til at de ælter sig gennem alt hvad de møder på sin vej.

Komforten er lidt hårdere, da det er de store og bløde dæk som er med til at give dig affjedring på cyklen. Men husk, at det er mere en turcykel og at man ikke vil flytte de stor tider på Strava eller endomondo.

På mountainbike kan man på svære stykker eller stejle opkørsler gå i stå pga. de mindste forhindringer. Fatbiken stopper ikke, den bliver ved med at rulle, æder forhindringerne, med sit enorme greb i underlaget, også selvom farten er nærmest ikke eksisterende.

Fatbiken en smule tungere at træde og den vejer lidt mere end en normal mountainbike, men sjovt nok mærker man det ikke når man kører i terræn. En stejl mudret opkørsel er ikke sværere, eller hårdere, end på en mountainbike, og nedad giver den høje vægt og de brede dæk bare ekstra fart og stabilitet.

Når skoven er total smattet og man som mountainbiker laver sporene bredere og udefinerede ved at køre udenom vandpytter og mudderområder, kører man bare igennem på fatbiken, og det er sjovt.

Faktisk har jeg køre næsten alt på en fatbike, du skal bare have tid til at lege. Strand, trapper, sne, hjulspor, pløjemark, is, klipper, hvad som helst. Så tal med din lokale cykelbutik og få en prøvetur på en fatbike.

Jeg lover det bliver sjovt, og hårdt, på den fede måde… Jerry.

Video: Sjov med Fatbike

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *