Test: SIC Rotors – Carbon bremseskiver

Vi fik et tip fra en læser om at SIC Rotors (USA), laver nogle ret fede carbon bremseskiver. Så efter et kort møde på redaktionen, var der enighed om at tage et sæt hjem, og teste om carbon skiver er hot eller not.

Jeg fik æren af at teste dem, og valget faldt på et “Starter Kit” med 160mm skiver (Pris: USD 199.00). I et Starter Kit er der 2 skiver og sæt klodser. Bestiller du på deres hjemmeside, vælger du selv om du vil have 140, 160 eller 180mm skiver, og klodserne fås til alle tænkelige modeller, som AVID, Elixir, Shimano, Sram, Guide, Magura og Formula osv (Se og bestil Starter kit her).

SIC Rotors har hovedkvarter i New York (USA), og har specialiseret sig i fremstilling af bremseskiver. Under fremstillingen bliver de varmet op til næsten 2.000 grader, hvilket giver nogle fantastiske egenskaber, og styrker carbon fiberne, og giver dem en lang holdbarhed uden målbart slid.

Jeg valgte hurtigt at SIC ROTORS skulle testes på min Fatbike, da dette vil udsætte skiverne for den største belastning. Testen er fordelt over 392 km med næsten 3000 højdemeter, fordelt over 9 ture.

Mit første indtryk af SIC skiverne er at de er til manden der har alt, og ligger i den eksklusive ende af lir. De er til rytteren som har valgt den helt lette cykel og ikke går på kompromis med standart udstyr. Det er her du kan vride de sidste gram ud af cyklen. Ja, faktisk sparede jeg 156 g på at skifte mine gamle skiver ud med et sæt SIC Rotors.

For mange lyder det ikke af ret meget, men når du på forhånd har alt andet i carbon og sparet hvor du kan, så er 156 gram (roterende vægt) faktisk ret meget.

Testen gik i gang og monteringen er nem, dog med det forbehold, at Sic Rotors er en anelse tykkere end standard skiver. Efter lidt justering lykkes det mig at tilpasse sættet så de ikke skurede. Usikkerheden ramte mig hurtig om de rent faktisk virker og kan bremse mig ud at de situationer man kan møde ude på nedkørslerne.

Ud på sporet det gik og i starten var jeg bestemt ikke positiv. Usikkerheden om bremseeffekten kom hurtig. Nu er det, at jeg altid giver tingene en ny chance og på test tur nr. 2 var det, der begynde at ske noget. SIC ROTORS skulle lige køres til og de begynde nu at virke perfekt. De første 2-3 gange hvor der blev bremset igennem, lugtede de frygteligt, og meget syntetisk. Men efterfølgende har der ikke været nogen lugtgener.

Min fornemmelse af usikkerhed forsvandt som dug fra solen og nu begynde nedkørslerne at gå som en leg. Jo varmere Carbon skiverne blev, jo bedre bremseeffekt gav de og det resulterede i et perfekt greb , som flyttede sig ned til underlaget.

I Formel 1 sporten har de brugt carbon skiver i mange år, og har gode erfaringer, så mon ikke at vi kommer til at se mere til carbon skiver i mountainbike sporten fremover?

Der vil nok komme spørgsmål om de kan blokere og det kan de bestemt, dog har jeg ikke kunne fremprovokere en blokering på forhjulet og det har jeg det fint med.

Testen er vel overstået og jeg er positiv overrasket og vil give et stort 8 tal ud af 10 mulige.

Den lave vægt og gode bremseeffekt trækker op, men prisen trækker en smule ned. SIC ROTORS koster ca. 1.350,- for et sæt, hvilket er 3-4 gange mere end traditionelle skiver koster. Jeg har kørt næsten 400km med skiverne, hvor fokus er været på at teste dem maksimalt. Selvom de har været udsat for ekstra pres, er der ikke mere slid, end hvad man vil se på almindelige bremseskiver.

Jeg vil også ønske at der var en dansk Importør af det carbon skiver, men lad os give SIC ROTORS en chance på det danske marked.

sic-rotors-01



Skrevet af Jerry Mikula

Mountainbiker

Se flere artikler

1 kommentar

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *