Det nye år er knap begyndt og Canyon er allerede i fuld gang med 2019 sæsonen ved at annoncerer den seneste generation af deres enduro cykel - Canyon Strive.

Strive er det tyske direct sale brands mest succesfulde og innovative mountainbike – og den seneste udgave, med et totalt revideret Shapeshifter system, markerer et stort skridt  fremad i udviklingen. En full-suspension, full-carbon 29’er bygget til verdens sværeste Enduro etaper og de mest krævende lokale spor. Denne cykel leverer maksimal effektivitet og top performance i de sværest tænkelige forhold.

Ved brug af gasdæmpere, lader Shapeshifter systemet rytteren justere Strives geometri mellem “pedal” og “shred” indstillingerne under kørsel, udelukkende ved hjælp af en knap monteret på styret. I 2019 er Strives Shapeshifter system blevet yderligere udviklet og forfinet i tæt samarbejde med eksperter fra Fox, der har resulteret i store visuelle og funktionelle forbedringer.

Men det er ikke alt: Strive kører nu også på 29” hjul – en ny tilgang der er valgt efter måneders test med prof rytterne Ines Thoma og Dimitri Tordo, der begge konkurrerer på Strive for Canyon Factory Enduro Team, under ledelse af holdleder og tidligere DH verdensmester Fabien Barel.

”Der har i noget tid været en klar trend med 29” hjul i Enduro kørsel – men vi var ikke blot interesseret i blindt at følge denne trend” siger Daniel Oster, Canyons Category Manager for Gravity cykler. ”Trends vinder ikke cykelløb – intensive tests og udvikling gør. Vi ved at 2019 Strive med den nye Shapeshifter vil være en af de hurtigste Enduro cykler på markedet: det var vores overordnede mål da vi udviklede cyklen. Og det langt mere intuitive geometri justeringssystem er et stort plus for alle ryttere, ikke kun de professionelle.”

2019 Strive har 150 mm. vandring i DH mode. I XC mode er denne reduceret til 135 mm. og kronrørsvinkel og sadelvinklen er begge øget med 1,5 grader. Disse ændringer gør affjedringen stivere, hvilket resulterer i mindre bevægelse i affjedringen på samtidigt med at den lader dæmperen arbejde med fuld effektivitet uden at det er nødvendigt at justere den direkte.

Foran, kommer cyklen med robuste 36 mm. Gaffelben med 160 mm. vandring  (på CF modeller) eller 170 mm. (på CFR modeller). Yderligere nøglefaktorer og features: full-carbon ramme (cirka 2.700 g. på CF modeller og 2.400 g. på CFR modeller i størrelse M, uden dæmper), Boost standard både foran og bagpå, through axles, skrårørs- og kædestags beskyttelse, dropper post på alle modeller samt indvendig kabelføring.

Strive kommer i fire rammestørrelser, S, M, L og XL, for ryttere fra 1,58 m. til 2 m. højde. Der er seks modeller, startende med Strive CF 5.0 til 23.599 DKK, og serien fuldendes af topmodellen Strive CFR 9.0 Ltd. Til 55.199 DKK. Alle 2019 Strive modeller kommer til salg fra i dag (D. 17/1-2019) på www.canyon.com.

Test af Strive CFR 9.0 LTD

Canyon Strive CFR 9.0 LTD
MTBX junior tester, fik lov at prøve Canyon Strive

I forbindelse med lanceringen af Canyon Strive, fik vi stillet deres topmodel til rådighed i 4 uger. Lad mig med det samme afslører at vi godt kunne have kørt på de i længere tid. CFR 9.0 LTD, som topmodellen hedder er utrolig velkørt, og udstyret til perfektion. Nu snakker vi også en cykel som koster lidt over kr. 50.000, og i den prisklasse finder man sjældent dårlige cykler, hvilket bestemt heller ikke er tilfældet her.

Cyklen er monteret med XX1 Eagle carbon (1×12), Enve M730 carbon hjulsæt med Maxxis Minion DHR II, Fox Factory Float DPX Evol Kashima bagdæmper, og en Fox Factory 36 Kashima forgaffel, samt Sram Code RSC, som sørger for god bremse egenskaber på nedkørslerne.

Design er altid en smagssag, men vi synes den er rigtig flot og utrolig gennemført i farver og linjer. Cyklen har indvendig kabelføring, som er med til at give en clean look. Jo mere vi kiggede på cyklen, jo mere vilde blev vi med detaljerne og de lige linjer. De guld farvede Enve logoer på fælgen, bliver fuldt op at Sram’s XX1 kassette og kæde i guld, og afsluttet med guld farvede gaffelben på FOX 36 gaflen. Det oser bare langt væk af kvalitet og lir.

Vi fik også endelig lejlighed til at prøve Canyons Shapeshifter system. Her kan du ved et tryk på en remote der sidder på styret, ændre opsætningen på bagdæmperen, så den ikke bare ændre sig fra 150mm til 130mm, men også ændrer hele geometrien på cyklen. Du kan i næste afsnit, længere nede i artiklen se en video, som forklarer hvordan Shapeshifter systemet fungerer. Ofte når man gerne vil have det bedste fra begge verdener, så handler det om kompromiser, men her synes jeg faktisk at Canyon har formået at lave et system, som faktisk giver fordele fra både XC og Trail/enduro stilen.

For testens skyld, havde vi taget vore unge junior tester med ud en eftermiddag. For er den lige så agil og letkørt for en “letvægter”, som den er for de tunge drenge? Og ja, det må vi sige den er. Vores junior tester Victor havde en fest på cyklen, og vi havde nær aldrig fået ham stoppet igen. Selv med de store 29″ hjul og 2,4″ brede hjul, var det en smal sag at navigere den rundt på tekniske sektioner.

Selv havde vi samme oplevelse af denne Canyon. De lette Enve carbon hjul var helt sikkert med til at trække den samlede oplevelse op på højeste niveau. Nu har jeg ikke prøvet alle hjulsæt, men dette er det bedste hjulsæt, jeg til dato har cyklet med. Så alt i alt en super lækker velkørende og godt udstyret mountainbike, som både indbyder til XC og Enduro kørsel.

Strive 2019 geometry

Canyon Strive geometri 2019

2019 priser

Shapeshifter

Canyon har videreudviklet på deres shapeshifter system, som har været en del af Strive siden 2015. Shapeshifter er en teknologi, der ved et tryk på en knap ændrer opsætningen markant. Kort fortalt skifter den mellem DH mode, og XC mode. Så når du skal klatre, så sætter du den i XC mode, og en specialbygget fjeder, trækker bagdæmperen ind, og det giver mindre sag, og en vandring på 130mm. Når du så skal køre ned af, sætter du den i DH mode, og bagdæmperen skydes ud, og den får derved mere sag, og 160mm vandring at lege med.

Det giver 2 helt forskellige geometrier, og gør at du får det bedste fra begge verdener, og kan klatre op af som var det en XC cykel, og køre nedad som var det en downhill.

Mere info om shapeshifter på www.canyon.com/da/innovation/shapeshifter/

Galleri – Canyon Strive 2019

Farver og modeller

Canyon Strive kommer i forskellige farver og modeller