Santa Cruz er et amerikansk cykelmærke fra Santa Cruz, Califonien (santacruzbicycles.com). Santa Cruz er de seneste år blevet mere og mere populært i Danmark. De er kendt for at lave eksklusive cykler i høj kvalitet og efter min mening fedt design. Cyklen som vi har testet er modellen Santa Cruz Hightower i S build som koster i nærheden af 43.000 kr. Cyklen kan både køre med 27.5+" hjul og med 29" hjul som den vi har testet.

Santa Cruz Hightower fås indtil videre kun i carbon i størrelsen medium, large og ekstra large. Derudover fås den i enten C eller CC som er carbon kvaliteten. Santa Cruz oplyser, at begge carbon grader er præcis lige så stive og stærke, men pga. at der er brugt dyrere carbon materiale er CC rammen 230 gram lettere. Til gengæld er CC kvaliteten også en del dyrere og her starter priserne først over 50.000 kr. Som en lille slutbemærkning kører Santa Cruz livstidsgaranti på både deres rammer og deres rammelejer. Så bliver lejerne slidt ned eller går i stykker sender de nye ud til dig inden for 48 timer.

Specifikationer på Hightower

  • Fuld carbon C ramme med 135mm VPP suspension og boost.
  • Intern og ekstern kabelførring.
  • Rock Shox Pike RC 140mm boost forgaffel.
  • Rock Shox Monarch RT bagdæmper.
  • SRAM GX 1×11 geargruppe.
  • Race Face Aeffect kranksæt.
  • Race Face ARC 27 hjulsæt.
  • SRAM Guide R bremser.
  • Rock Shox Reverb Stealth Dropperpost.
  • Race Face styr og frempind.
  • WTB Saddel.
  • Maxxis Minion DHF 2.3 og DHR2 2.3.
  • Vægt: 13.69 kg.

Santa Cruz geometri

Santa Cruz Hightower er en forholdsvis ny model fra Santa Cruz som så dagens lys første gang i starten af 2016 og kom som en erstatning for Santa Cruz Tallboy LT. Men udover den samme vandring i bagrammen på 135mm. er der ikke mange ligheder mellem de to cykler. Santa Cruz Hightower har blandt andet 67 graders kronrørsvinkel hvilket er 2.5 grader mere slack samt en sæddestang vinkel på 74.3 som er noget mere stejl end Tallboy LT.

Det gør at cyklen langt mere kontrolleret og stabil på nedkørsler, men stadigvæk ikke går på kompromis på stigningerne. Santa Cruz har ligeledes fået skåret kædestagen ned med 15mm. Så man kan for alvor kalde Santa Cruz Hightower for en moderne 29″ trailbike. Cyklen er designet til kun at kan køre 1x geargruppe og det generer i hvert fald ikke mig.

 

Test af Santa Cruz Hightower

Det er noget tid siden at jeg fik min Santa Cruz Hightower i Scriracha rød til test og det har virkelig været et fornøjelse at køre på den lige siden. Som jeg skrev om i min første indtryk af cyklen kommer Hightoweren fra den tidligere Tallboy LT som nu er udgået. Tallboy LT var en mellem ting mellem XC og All Mountain.

Santa Cruz Hightower falder efter min mening mere hen imod en all mountain eller trail cykel da geometrien er mere afslappet og vandringen er på 140mm/135mm. Det er ikke en cykel som jeg ville vælge til XC konkurrence – ikke sagt at den ikke godt kan bruges til det, men der er ingen tvivl om, at den er bedre på tekniske op- og nedkørsler og singletracks end den er på lige grusstykker og lange seje stigninger.

Jeg har både deltaget i korte tekniske løb som Påskeløbet i Slettestrand og Viborg Street Race, marathon løb som Highland Mountainbike Challenge som er 100 km. langt. samt en enkelt XC Cup. Jeg kan kun sige at Hightoweren egner sig helt fint til det hele og vil man kun eje én cykel kunne det godt være man skulle kigge efter en Santa Cruz Hightower.

Singletracks

På de smalle og tekniske singletracks går det rigtig stærkt. VPP affjedringen gør at man kommer rigtig nemt hen over alle forhindringer som rødder og sten. Man kan ligeledes nemt stå op og træde hen over tekniske passager uden problemer og det føles som en leg hen over sporet. Selvom at det er 29er følte jeg ingen problemer på snævre passager, men kædestagen er også kortet så meget af at den slet ikke føles som en 29er.

Berms og Sving

Den lave krankboks, afslappede geometri og bredde fælge gør at man virkelig ligger lavt i sving og specielt i berms. Det føles mega fedt hver gang man suser ind i et berm og nærmest bliver skudt ud af udgangen fra det igen. De bredde fælge gør at dækkene bliver meget voluminøse, specielt dækkede Maxxis Minion DHF og DHR2 som cyklen kommer udstyret med, virker kæmpe store og yder voldsomt godt greb i alt slags underlag, det føltes nærmest som om at man skulle anstrenge sig for at få dækkene til at skride ud. Selvom krankboksen ligger så lavt, oplevede jeg meget sjældent at pedalerne ramte noget i skovbunden, men jeg kan da efterhånden se, at pedalerne har fået lidt tæsk.

Stigninger

Der er ingen grund til at frygte stigninger på Hightoweren. Det er en fornøjelse at kæmpe sig op af stigninger på cyklen, jeg følte på ingen måde, at den var langsommere op end på min tidligere full suspension som havde 120 mm. vandring i rammen. Selvom der findes en “pedal platform” funktion på Rock Shox Monarch bagdæmperen følte jeg sjældent at der var brug for at aktivere den. Skulle man køre flere hundrede meter stigning ville den måske komme til sin ret, men til de højdemeter vi har i Danmark var det sjældent nødvendigt. Tekniske stigninger med fx. rockgardens eller store rodsektioner er faktisk blevet endnu nemmere at køre for mig. Jeg synes også at VPP affjedringen gør at man bliver bremset mindre ved lav fart over rødder og sten. Det er som om at VPP affjedringen sørger for en mere glidende bevægelse hen over terrænet, hvad det så end måtte byde på.

Nedkørsler, hop og drops

Det er virkelig her at jeg føler at jeg har fat i den helt rigtige cykel. Som jeg også skrev i min første artikel om cykel er det kun mig der er begrænsningen og ikke cyklen. Geometrien og affjedringen arbejder så suverænt godt sammen så jeg kan satse langt mere end jeg føler at jeg har kunnet på tidligere cykler.

Om det er store drops eller tekniske nedkørsler, så føles cyklen bare så utrolig stabil at køre ned af på. Specielt under høj fart takket være den afslappede kronrørsvinkel, lange hjulbase, den lave krankboks kombineret med 29″ hjul. Så synes man at nedkørsler er det fedeste og at ligeglad med at ofte lidt hastighed på stigninger, så er Hightoweren helt klart en værdig kandidat. Det er ikke fordi jeg hverken kan lave tailwhips eller backflips, men når man fra tid til anden kører ud over et dybt drop eller flyver ud over et hop var cyklen meget stabil både i luften og på landingen.

Der er slet ingen tvivl om, at jeg har langt mere selvtillid på denne cykel end nogle af mine tidligere. Det hjælper selvfølgelig også at cyklen har mellemlang vandring til hårde landinger.

Affjedring

Affjedringen bliver leveret af Rock Shox med en Rock Shox Pike RC 140mm foran og en Rock Shox Monarch RT bagpå. Rock Shox Pike forgaffel har jeg kørt med tidligere. Den er fantastisk og leverer bare uanset hvad man møder på sporet, det er uden tvivl den bedste forgaffel jeg har kørt med. Den er fantastisk nem at indstille, samtidigt med at den føles utrolig tilgivende på alle typer af spor. Rock Shox Monarch RT føles lidt sværere at sætte op til at starte med. Den var ret blød i saggen selvom at der var meget luft i den. Den blev prøvet en masse forskellige indstillinger og nu spiller den super godt sammen med Piken.

Personlige præferencer

Der er selvfølgelig altid nogle personlige præferencer når man får en ny cykel og til det kørsel som jeg kører 90% af tiden har jeg ikke brug for så tunge og aggressive dæk som DHF og DHR2, så dem hjalp 222cycles.dk med at skifte ud med et Maxxis Forekaster 2,35 foran og et Maxxis Ikon 2,35 bagpå. Race Face ARC 27 føles som et mega godt og rigtig solidt hjulsæt som virkelig kan tage imod mange tæsk, men det er et smule tungt. Hjulene er derfor blevet skiftet ud med et sæt Ibis 935 Carbon hjulsæt som har en indvendig bredde på 29mm men samtidigt kun vejer 1590 gram.

Flip Chip

For at kunne køre med 27.5+ hjul anbefaler Santa Cruz, at man regulerer sin flip chip som sidder lige bag ved bagdæmperen til “High” position. Det gør at man næsten beholder den originale geometri, man skal dog også skifte til en 150mm forgaffel eller skifte airshaft i sin originale forgaffel så vandringen ændres. Det er ret omstændigt og tilmed dyrt for den normale mountainbiker. Ikke desto mindre er det smart og genialt at man har muligheden og det giver rigtig god mening på en high-end cykel.

Jeg eksperimenterede selv lidt med at køre med flip chippen i “High” position uden at skrige forgaffel eller hjulsæt, hvilket hæver krankboksen lidt og giver en lidt mere stejl kronrørsvinkel. Det gjorde jeg fordi at 90% af min kørsel stadigvæk foregår i Danmark hvor der ikke er fyldt med lifter og kilometerlange nedkørsler hele tiden. Alt man skal bruge for at ændre på sin Flip Chip er en umbraco nøgle.

Skuffende

Min Rock Shox Reverb Stealth var til service 3 gange inden for den første måned, hvilket er fuldstændig uacceptabelt for så dyr en dropperpost. Cyclesport Silkeborg var dog utrolig hurtigere til at lave den hver gang jeg kom med den nogen gange endda uanmeldt. Til sidst blev det dog for meget og jeg skiftede den ud med en KS Lev Integra, som der ikke har været et eneste problem med siden.

Så jeg må sige at jeg nok desværre ikke skal have en Rock Shox Reverb igen såfremt jeg kan undgå det. Det skal siges at der er mange som ikke oplever problemer med deres reverb, så jeg har forhåbentligt blot været smadder uheldig med min.

Konklusion

Santa Cruz Hightower er efter min mening et rigtig fed “do it all” mountainbike som kan det hele, en Jack of all trades om man vil. Vil du køre XC på den smider du bare nogle lette hjul og dæk på den og vil du køre all mountain eller enduro beholder du bare det originale setup. Den fås i den fede sriracha røde eller den mere klassiske Matte sorte og mint og i rigtig mange forskellige builds. Komponenterne er topklasse og der er ikke nogle områder hvor der er gået på kompromis med noget.

Geometrien er afslappet men ikke for afslappet, hvilket giver mulighed for at den kan bruges på alle områder. Prisen er måske en smule i den høje ende på 44.000 kroner men man får virkelig også en lækker cykel til prisen. Så leder man efter en mountainbike som kan det hele så led ikke længere, Santa Cruz Hightower kan varmt anbefales herfra.

Cykel er venligst stillet til rådighed af Cyclesport Silkeborg

Cycle Sport Silkeborg er en forholdsvis ung cykelbutik men har allerede gang i rigtig mange spændende projekter som vi glæder os til at se nærmere på. Derudover har de været så venlige at gøre det muligt for MTBX.dk, at teste denne Santa Cruz Hightower, som vi glæder os rigtig meget til at teste endnu mere ude på sporene i den kommende tid.

Cycle Sport Silkeborg forhandler ligeledes Scott, BMC og Intense cykler så er du på udgik efter en ny mountainbike så er de bestemt en besøg værd.