Test: Specialized Turbo Levo FSR Expert 6Fattie

Udvalget af E-Bikes (Læs: Mountainbikes med elektrisk hjælpemotor) er virkelig vokset de seneste år. E-bikes er også noget der har delt vandene, og på den ene side bliver der taget skarpt afstand, og man hører ofte folk sige ting som: “De har ikke noget at gøre i skovene” og “Det har ikke noget med mountainbike at gøre”. Selv har vi ikke nogen speciel holdning til elektroniske mountainbikes.

Første indtryk af Specialized Turbo Levo FSR Expert 6Fattie

Vi blev kontaktet om vi vil teste en Specialized E-bike, og beslutningen var ikke så svær, for med udbredelsen af E-bikes, så var det oplagt at få lov at teste en af slagsen. Undertegnede meldte sig derfor frivilligt, og tog omkring Rolsted Cykler i Viborg, som stod for udleveringen af cyklen.

Ved første øjekast er det en super flot cykel. Gennemført design, og i en frisk orange farve. Cyklen er med 27,5″ hjul, med “fattie” dæk, som er brede 3,0 dæk. Den er udstyret med Sram X1 11 speed (1×11), og fullsuspension. Du kan læse flere specifikationer nederst i artiklen.

I daglig tale er det en E-bike, men Specialized vil helst kalde det en “pedal-assist” bike, da det netop er sådan den er bygget. Den kan ikke på nogen måde køre selv, og motoren yder kun hjælp i det omfang du træder i pedalerne.

Cyklen er bygget på deres Stumpjumper FSR og det eneste der skiller sig ud, er skrårøret med det integreret batteri, og kranken, som indeholder elmotoren. Der er ingen stor skærm, eller andet elektronik på cyklen, og dermed er der heller ikke trukket metervis af ledninger. Det eneste der indikerer at dette er en E-bike, er som sagt skrårøret, og området omkring kranken.

Batteriet er et Specialized har fået udviklet og er med Bluetooth. Det vil sige at du kan connecte den med din smartphone (mere om det senere), og du kan også sætte din Garmin enhed til at vise data fra cyklen. Cyklen bruger en indbygget wattmåler til at justere ydelsen på motoren. Det betyder også at du kan udlæse dine watt direkte på din Garmin enhed.

E-mountainbikes deler vandene

Der er ingen tvivl om at E-mountainbikes deler vandene. Min personlige holdning er at E-bikes er lige så velkomne som alle andre typer mountainbikes. Vi skal tænke på at der er mange måder at køre mountainbike på, og der er ikke nogen der er mere rigtig end andre.

For nogle handler det om at kommer hurtigst fra A til B, for nogen gælder det om at komme sjovest fra A til B, og for andre handler det bare om at komme ud i naturen, og få motion, oplevelser og frisk luft. Uanset hvad du er til, så kan der være nogle fordele ved at vælge en E-bike. Det kan være alderen eller helbredet der gør at man ikke kan performe så godt (og længe) længere, og derved vælger en E-bike.

Første cykeltur

Cyklen er jo som bekendt med elmotor, som fungerer som “pedal-assist”. Det vil sige at den hjælper med at træde watt på den måde, at jo mere du træder, des mere hjælp får du fra motoren. Det vil sige at du kan ikke bare sætte dig op, og blive fragtet fra A til B uden at yde noget selv.

Der følger en App med, hvor du kan sætte cyklen op præcist som du ønsker det. Du kan ligeledes indstille hvor langt du har planer om at cykle, angivet i enten kilometer eller i tid. Når du har gjort det, sørger motoren selv for at tilpasse ydelsen, så der er strøm til hele turen.

Jeg satte den til at jeg vil cykle 40km og tog afsted fra hjemmeadressen. Jeg har ca. 2 km transport på asfalt inden jeg rammer noget offroad. Jeg kan allerede nu afsløre at det ikke er på de flade stykker den kommer til sin ret. Motoren slår automatisk fra ved 25 km/t, så når man lægger og triller med 27-28 km/t så er den altså pludselig tung at træde. Men så længe du holder dig under de 25 km/t så ruller det som en leg.

28 km med ca. 300 Hm blev det til. En god tur, hvor jeg havde mulig for at lære cyklen at kende. De brede dæk var super fede at cykle med, da vi kom ind på de små stier, og de lange seje stigninger blev kørt som om jeg pludselig havde tabt 30 kilo og kommet i mit livs form.

Test 2 – Rold Skov

Rold Skov er min “hjemmebane” og jeg har kørt rigtig mange ture rundt på det røde/sorte spor i Rold. Jeg er ikke den hurtigste rytter (eller letteste), så jeg har aldrig sat slået nogle rekorder i Rold. Men i dag havde jeg sat min ven Thomas i stævne. Thomas vejer ca. 30 kilo mindre end mig, og er i meget bedre form.

Thomas plejer altid at skulle vente på mig på toppen af bakkerne, men i dag havde jeg lovet ham kamp til stregen. Da vi stod på parkeringspladsen i Skørping, og gjorde klar til afgang, var jeg lidt nervøs for om jeg havde “oversolgt” Levo’en, og om jeg virkelig kunne tage ham på dagens tur.

Vi satte af sted, og jeg lod ham sætte farten. For dem der ikke kender sporet i Rold, kan jeg afsløre at de første 1.5 km går mere op end det går ned. Ikke noget vildt, men nok til at få pulsen op, hvis man lægger for hårdt ud. Min makker lagde hårdt ud, og jeg holdte mig på hjul, men kunne ikke lade være med at overhale på den sidst lille stigning inden den første nedkørsel.

At jeg kunne overhale på det stykke siger mere om cyklen, end det gør om mig. Jeg havde sat motoren op til at give fuld acceleration, så jeg havde ingen problemer med at træde den op af bakken.

Der er ingen tvivl om at det er på opkørslerne den har sin fordel, men jeg må sige at den overrasker positivt på nedkørslerne. Det er en forholdsvis tung cykel (ca. 20 kg), men med dropperpost, og de brede dæk, var det en fed oplevelse at tæske den ned af bakkerne. Solen skinnede, men der var 3 graders frost, så der var både glat og frosne hjulspor flere steder, hvilket betød af ingen af os kørte over evne,  selvom der var flere gange hvor jeg kunne køre væsentlig hurtigere, end jeg ville have gjort på min hardtail.

Resultatet af dagens tur blev, at lige så snart vi var i terræn, så førte jeg, men når vi kom ud på de flade stykker, så stak min makker af. Her kan du se en video fra dagens tur, optaget fra Levo’en

Test 3 – Ødalen, Viborg

Specialized har inviteret undertegnede og 4 andre testkørere til en demodag. Vi mødtes hos Rolsted Cykler i Viborg, hvor vi havde mulighed for at få en snak om deres Levo FSR, og tage en testtur i Ødalen. Vi mødtes kl. 14,og efter en kort gennemgang, kører vi 5 mand afsted mod Ødalen, som har nogle gode bakker. Lige et terræn for sådan en Levo FSR 6fattie.

Vi kørte lidt rundt på det fantastiske spor i Ødalen, og smilene blev større og større. Flere af os var en smule skeptiske inden vi fik mulighed for at prøve en E-bike, men når man lige har lært den at kende, og forstår at udnytte den fordel der er ved pedal-assist, så er det virkelig et sjovt stykke legetøj.

Til Specialized demo dag i Viborg mødte jeg Benny. Benny er 64 år, og har løbet i mange år, men for 8 år siden måtte han stoppe med løb på grund af slidgigt i knæene. Han begyndte derfor at køre mountainbike, men sidste år var han lige ved at opgive dette også, indtil han fik en E-bike.

E-biken gør at Benny kan køre med på samme niveau som dem der er yngre og stærkere, og han er lykkelig for at han stadig kan komme ud og køre mountainbike, selvom knæene ikke er hvad de har været.

Specialized Mission Control

Opsætningen af Levo FSR foregår via en App (Specialized Mission Control), hvorfra du kan sætte motoren op som du ønsker den. Når du har downloadet App’n skal du oprette en profil, og så er du ellers i gang. Levo’en har på siden af stellet tre knapper og 10 små led lys. Den midterste er en tænd/sluk knap, og den 2 andre er til at justere ydelsen op eller ned. Der er 3 niveauer at vælge i mellem (Eco, Trail og Turbo). Så du kan altså sagtens kører på din Levo uden at bruge App’en.

Misson Control som App’en hedder har dog nogle smarte funktioner, og ekstra indstillingsmuligheder. Der er blandt andet mulighed for at forbinde til Strava, og tracke dine ture igennem Mission Control. Der er også den smarte funktion at skal du ud og cykle en længere tur, så kan du angive i enten kilometer eller tid, hvor langt eller hvor lang tid du vil cykle, samt hvor meget strøm der skal være på batteriet når du er færdig.

Det betyder at hvis du en dag har planer om at cykle 60 km, så angiver du det, og indstiller samtidig til at du vil have 10% tilbage på batteriet efter de 60 km. Så justerer motoren selv ydelsen efter din kørsel, så der er til de 60 km + 10%.

Skal du cykle en times tid eller derunder, så er det min erfaring at det ikke er nødvendig at bruge den funktion. Der er på siden af stellet 10 led lys, som hver indikere 10% strøm. Så du kan hele tiden følge med i hvor meget der er tilbage, og dermed skrue op eller ned for ydelsen.

Som tidligere nævnt er der 3 niveauer du kan indstille på cyklen (Eco, Trail og Turbo). I App’en kan du finjustere de 3 niveauer. Køre du ofte samme tur, og synes at Turbo mode er for voldsom, men at Trail mode er lige lidt nok, så kan du justere Trail mode lidt op.

App’en har en funktion de kalder “Fake channel”, som kan bruges til at vise data på din Garmin enhed. Vil du f.eks gerne vise batteri tilstanden på din Garmin, så kan du indstille den til f.eks. at bruge Kadence-feltet på Garmin, og dermed bruge den til at vise batteri i stedet.

Konklussion

Jeg har nu haft Levo’en fra Specialized i ca. 3 uger og har kørt ca. 125km på den. Det er et sjovt stykke legetøj, og jeg har virkelig moret mig med at cykle på den. E-bikes er ikke stort i Danmark, og om det bliver det, tør jeg ikke spå om. Noget af det der taler i mod er det terræn, eller mangel på samme vi har i Danmark. For den almindelige gennemsnitsrytter, er der ikke noget super godt argument for at investere de knap kr. 60.000,- den koster. Der hvor den virkelig giver mening er i steder som Harzen og lignende terræn. Det skal dog siges at Levo modellerne starter allerede ved kr. 24.998 for en hardtail, og kr. 32.998 for fully.

Der hvor Specialized Levo giver mening i Danmark, er for folk som Benny, der ikke længere kan følge med i samme tempo som tidligere, på grund af dårlige knæ. Og for folk som måske er lidt oppe i alderen, eller er svært overvægtige. Her synes jeg det giver mening at køre med pedal-assist, for så kommer de da i det mindste afsted.

Så min konklussion må være at Specialized har lavet en gennemført E-bike, som tiltaler folk der af en eller anden årsag ikke er i form, eller har helbred til at cykle på en almindelig MTB.

Det har været en fornøjelse at cykle på den, og kunne jeg have den til stå som cykel nr. 2 ville jeg gøre det. Har du spørgsmål eller har du selv en erfaring med E-bikes, så skriv en kommentar her under artiklen.

Video

Specifikationerne

Se flere billeder og data på cyklen her

  • Stel: Specialized M5 Premium Aluminum
  • Bagdæmper: Custom FOX FLOAT Factory DPS, AUTOSAG, Rx Trail Tune, Boost Valve, Kashima coating, 197×47.6mm
  • Forgaffel: RockShox Pike RC, 140mm travel, tapered steerer, 15x110mm Maxle Ulitmate thru-axle
  • Bremser: SRAM Guide RS, metallic pads, Centerline rotor (200mm for og 180mm bag).
  • Bagskifter: SRAM X01, 11-speed, carbon cage
  • Trigger: SRAM X1, 11-speed
  • Kranksæt: Custom Praxis, steel 32T ring, 104 BCD spider
  • Fælge: Roval Traverse 38 650b, alloy disc, 38mm wide, 24/28h
  • Fordæk: Specialized 6Fattie Purgatory Control, 60TPI, 2Bliss Ready, folding bead, 650bx3.0″
  • Bagdæk: Specialized 6Fattie Ground Control, 60TPI, 2Bliss Ready, folding bead, 650bx3.0″
  • Dropperpost, 100mm
  • Motor: Exclusive, custom tuned for Specialized, Trail Tune, 250W
  • Batteri: Custom Specialized, 504Wh, ANT+/BT module, IP 67

Specialized Levo er venligst udlånt af Specialized

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *