Test: Bergamont Trailster 10.0

Bergamont er et tysk cykelfirma med hovedsæde i Hamborg i bydelen St. Pauli. De er endnu ikke særligt kendte i Danmark og var ikke et mærke jeg tidligere havde hørt om. Bergamont sælger dog alle typer af cykler, bl.a. elcykler, racercykler, børnecykler og ikke mindst mountainbikes. Bergamont har netop lanceret deres mærke i Danmark pr. 1. August 2016 og har i den forbindelse kontaktet MTBX.dk med henblik på at prøvekøre en af deres full suspension mountainbikes. Det sagde vi selvfølgelig ja tak til, da vi elsker at teste cykler og at vi gerne er med til at hjælpe nye mærker frem på det danske marked.

Bergamont Trailster 10.0

Cyklen som jeg har været så heldig at skulle teste er en fra Bergamonts trail serie som de kalder Trailster. Komplette specifikationer og geometri på cyklen kan ses på Bergamont.com. Kort fortalt er cyklen en:

  • 27.5” Str. M.
  • Full carbon ramme.
  • XT geargruppe og bremser.
  • Dropper post fra Manitou.
  • Fox 34 forgaffel med 150mm vandring.
  • Fox float evol bagdæmper
  • Sun Ringlé Charger Expert AL hjulsæt.
  • Maxxis Forekaster dæk 2.35.

Hjulsættet er det eneste jeg er lidt betænkelig ved, idet fælgene ikke er særlig brede, hvilket jeg er vant til at køre med, men det kan være at jeg bliver positivt overrasket. Dropper posten fra Manitou glæder jeg mig også til at prøve, da det ikke er så ofte, at man ser en dropper post fra det mærke på cykler.

Første indtryk af Bergamont Trailster 10.0

Første indtryk af cyklen efter at have kørt nogle ture er godt. Der er ikke umiddelbart noget jeg ville skifte ud på cyklen ud over hjulene, som jeg gerne så var bredere. Jeg stripsede dog nogle flagrende kabler sammen, lavede hjulene tubeless og indstillede dæmperne efter mine præferencer, men ellers er cyklen som den kom fra Bergamont.

Kørselsmæssigt er den ikke overraskende superfed på nedkørslerne, men lidt tung op af stigningerne, men det var forventet med den store vandring og afslappede geometri. Dækkede ruller godt og har fornuftigt greb i det våde danske vintervejr, men det skulle også være her, at Maxxis Forekaster egner sig bedst. Geometrien på cyklen passer mig rigtig godt og jeg føler mig super godt tilpas på cyklen. Cockpittet er lige som jeg foretrækker det med en dejlig kort frempind og et bredt styr, som gør at cyklen er super adræt på tekniske og snævre segmenter.

Langtids test af Trailster 10.0

Mountainbikes med større vandring bliver stadigt mere populære, hvilket skyldes at affjedring bliver mere og mere avanceret, som gør at der er væsentlig mindre energitab selv med større vandring. Fordelene ved den større vandring er efter min mening, at det er langt mere behageligt at køre med og at man nemmere kan tackle tekniske elementer i terrænet. Den mountainbike som jeg har testet falder netop under denne kategori med lang vandring.

Hvem er cyklen til

Jeg har nu kørt rundt i et godt stykke tid på den gule Trailster 10.0 som venligst er udlånt af Bergamont Danmark. Jeg har derfor dannet mig et ret godt indtryk af mountainbiken. Noget der er vigtigt for mig ved en mountainbike er at den ser fed ud og at der er tænkt over detaljerne. Det synes jeg er lykkedes for Bergamont med Trailster 10.0. Den ser fed ud i den gule farve, som også går igen på forgaflens, styrets og hjulenes decals. Den har flot indvendig kabelføring og nogle fede komponenter.

Først vil jeg komme lidt ind på hvem mountainbiken henvender sig til og hvordan den kører. Vi taler om en mountainbike med 27.5” hjul, 150 mm. vandring og 67 graders kronrørsvinkel, så der er helt klart tale om en slack/afslappet cykel som egner sig bedre til at køre ned end op. Det var også det jeg oplevede ude på sporene, jeg skulle bruge meget energi på at køre stigninger, også mere end jeg havde forventet og hvad jeg er vant til.

Jeg måtte tit på 46 klingen bagpå for så langsomt at kæmpe mig op af de stejle stigninger, men det kom ikke som nogen overraskelse. Derimod var cyklen, som jeg også var inde på tidligere i artiklen, vanvittig fed på nedkørslerne og specielt på flowstykkerne, hvor man bare fløj afsted. Derfor henvender mountainbiken sig nu også mest til ryttere, der synes at det er sjovere at køre nedkørsler og lege på sin cykel, end folk som blot vil have fart og resultater.

Mountainbiken ville uden tvivl give mere mening i et land med flere højdemeter og i bedste fald med lifter, men jeg havde desværre ikke mulighed for at tage en smut til Harzen eller alperne i denne omgang. Jeg synes dog stadig cyklen er ganske fornuftig til danske forhold, specielt hvis man gerne vil have en cykel som er sjov og behagelig at køre på, samt fed på nedkørslerne. Man skal dog ikke forvente Podieplaceringer i XC- eller Marathonløbene som dominerer her i Danmark.

Fox Suspension

Jeg pumpede fra start lufttrykket i forgaflen og bagdæmperen, så det passede med en sag på ca. 25% foran og 25% bagpå. Foran er der monteret en Fox 34 Float Performance med Fox’s nye Grip dæmper. Grip dæmperen har 3 kompressions indstillinger Open, medium, og firm. Mellem hver indstilling kan der justeres med små klik, hvis man vil finjustere yderligere. Størstedelen af tiden kørte jeg med den på open og brugte kun firm på transportstykkerne ud til sporene.

Det kunne være fedt hvis Grip dæmperen også kom med low speed compression indstilling men det fås desværre kun på Factory og Elite udgaven af forgaflen og det var der heller ikke fordi jeg virkelig manglede det. Der var ikke nogen steder hvor jeg synes at forgaflen på nogen måde skuffede eller svigtede. Tværtimod virkede den fantastisk som den skulle under hele testen af cyklen. Rebounden passede fint da jeg fik cyklen, så den lod jeg blive hvor den var til at starte med og justerede kun få gange i løbet af testen.

Bagpå sidder der en Fox Float DPS performance EVOL Elite, som ligeledes har 3 kompressions indstillinger og en rebound adjust. Jeg kørte 90% af testen med bagdæmperen på den midterste kompressions indstilling “medium, da jeg synes at den blev for blød og gav for meget pedalbob på open. Dæmperens sidste indstilling er locked som var optimal til asfaltstykker ud til sporene og ikke andet. Igen oplevede jeg kun at bagdæmperen fungerede som den skulle under hele testen.

Hvad var imponerende

Fox 34 Float perfomance forgaflen var let, stiv og føltes robust. Den tog imod alt hvad jeg mødte. Indstillingerne var nemme at betjene via den nye Grip damper og jeg oplevede ikke noget negativt med forgaflen overhovedet ud over at jeg godt kunne have brugt en low speed compression indstilling. Derudover ser den godt ud i matchene farver med cyklen.

Jeg er normalt SRAM mand og har ikke tidligere været vildt med Shimanos geargrupper men efter de kom med deres nye M8000 serie har det ændret sig. Shimano XT geargruppen og bremserne var nemlig suveræne, der blev leveret meget præcise og kontante skift gennem hele testen.

Selv efter masser af mudder og flere ture uden vask oplevede jeg ingen problemer. Bremserne var ligeledes fantastiske. Massiv bremsekraft og jeg oplevede ikke at bremsekraften fadede ud eller svigtede. Det var en ren fornøjelse at køre med. 11-46 kassetten var ligeledes superfed, specielt fordi det er et Shimano system, hvor man mangler 10’er tandhjulet i forhold til SRAM. 46 i toppen betyder at man kan køre en lidt større klinge foran og så stadig klare stigninger uden problemer.

Cockpittet er nuanceret med et bredt aluminiums styr og kort frempind fra Answer samt lockon grips fra Bergamont, Alt sammen var med til at give rigtig god kontrol over cyklen. Igen med lidt kælen for detaljerne med matchene farver på styret og sætningen “ALLWAYS VOLLGAS” på topcappen.

Hvad var skuffende

En af tingene jeg ikke var så vild med på cyklen var hjulene. Jeg nævnte det allerede i min første artikel om cyklen. Fælgene er for smalle med kun 27 mm. udvendig bredde og 22.8 mm. indvendig. Sammenholdt med fælgbredden er hjulsættet efter min mening for tungt med knap 1800 gram. Navene kan jeg af gode grunde ikke sige så meget om, da det kræver noget længere brug for at se holdbarheden. De fungerede fint imens jeg testede cyklen. Hjulene fås også med boost, men det har Bergamont ikke valgt, hvilket jeg ikke forstår til en cykel som går ind under Trail / all mountain kategorien. Der er dog masser af plads i stellet til at der kan sidde et bredere hjulsæt.

Dropperposten fra Manitou var god og fungerede problemfrit gennem testen. Triggeren til dropperposten var derimod vanvittig irriterende og ødelagde oplevelsen af dropperposten. Problemet var at den hang et par millimeter tilbage hver gang, at man skulle have sædet op igen. Hvilket resulterede i, at sædet gik lidt ned igen når man satte sig. Jeg prøvede at ordne det ved at spænde kablet op og smøre, men uden held. Derudover var triggeren designet således, at man skal trykke på den oppefra og ned, jeg havde hellere set, at man skulle bruge den ligesom en gearskifter under styret.

En lille men meget irriterende ting var, at der var en vedvarende raslende lyd fra forenden af cyklen som jeg ikke kunne få til at stoppe. Jeg spændte kablerne sammen foran på cyklen med strips uden at det hjalp. Jeg har dog stadig mistanke til, at det er kablerne der slår mod det indvendige af rammen under kørsel. Så selv om den interne kabelføring ser flot ud så er det irriterende at de ikke har brugt lidt mere tid på at føre kablerne ordentligt inde i rammen.

Konklusion

En flot og sjov Trail / All mountain bike på 12.5 kg. uden pedaler, hvilket jeg synes er ganske fornuftigt for en mountainbike af denne type og prisklasse. Jeg synes også at det er rimeligt, hvad man får for sine ca. 32.000 kr. som den koster. Fuld Carbon ramme, XT Geargruppe og bremser, Fox 34 forgaffel, dropperpost og flot indvendig kabelføring. Som jeg allerede har nævnt ville jeg personligt få et andet hjulsæt og en anden trigger til dropperposten for at gøre køreoplevelsen endnu bedre, men det er fint at starte ud med og det er også dejligt at der er plads til lidt opgraderinger. Jeg ved ikke om jeg selv ville vælge sådan en cykel til Danmark, men det er jeg sikker på at der er mange andre der ville.

Trailster serien fås også i en aluminium og her starter prisen på knap 19.000 kr. Der er også 27.5+ versioner tilgængelige så der er mulighed for at finde det der passer netop til dine behov.

Info

Prisen på Bergamont Trailster 10.0 ligger på 31.999 og forhandles allerede nu sammen med andre modeller fra Bergamont i Danmark. Man kan med fordel bruge Bergamont.com dealer locator for, at finde ud af hvilke cykelshops der forhandler cyklerne. Bergamont Denmark oplyser også, at man er meget velkommen til at ringe til deres sælger Markus for mere information.

Cyklen er venligst udlånt af Bergamont

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *