Oplevelser på MTB i Harzen er for alle

At tage til Harzen og køre på MTB, få de store naturoplevelser, bestige Brocken, køre singletracks, få rykket nogle grænser og samle mental energi, er for alle og ikke kun de ”hardcore-supermotionister”.

Her i starten af september har jeg været afsted på tøsetur til Harzen. Af de 4 mtb ture til Harzen jeg i alt har været afsted på, har denne tur givet den største oplevelse af alle og ikke pga. antal km eller vilde styrt, men fordi det endte med en fantastisk helhedsoplevelse udover det sædvanlige.

Vi var 4 kvinder i alderen fra sidst 30´erne til starten af 50´erne – niveauet er meget spredt både teknisk og konditionsmæssigt. Generelt har de andre kørt mere eller mindre aktivt 6-12mdr og er ret forskellige i forhold til tekniske færdigheder, men masser af grundform fra andre sportsgrene. Jeg har selv kørt MTB i et par år, er DGI-instruktør og står som tovholder og guide på turen.

Vi var indlogeret på Hotel Drei Bären i Altenau. Altenau har en masse at byde på, så det var et rigtig godt valg for os.

Kom med MTBX til Harzen og få 3 fede dage på singletracks – MTB Harzen 2017

2-hDAG 1 – Forberedelse i Braunlage

Vi startede med at mødes i Braunlage onsdag over middag, hvor vi delte os op. Anne-Mette og jeg tog et par tur i bike-parken og prøvede kræfter med nogle af de tekniske spor, mens Hanne og Maria tog en lille tur i området.

Efter en lækker tidlig aftensmad på en udendørs café i strålende solskin, kørte vi tilbage til bike-parken. Her brugte vi lidt tid på nogle udvalgte korte strækninger, hvor vi trænede teknik i at køre rødder, sten og lidt byggede små bakker. Det viste sig at være rigtig godt givet ud, at bruge lidt ekstra tid på dette, for det kunne bruges på resten af turen. De fik nogle fif, så billeder af opstilling og blev fortrolig med hvad vi ville komme til at møde ud i den ”virkelige” skov.

DAG 2 – Besejring af Brocken og mental optur

Da vejret tegnede sig perfekt, valgte vi at snuppe vores lange Brocken-tur allerede den første hele dag. Når man køre på Brocken, ser mange det som det eneste rigtige, at køre Brocken-Attack op. Kan man køre hele vejen, så må det bestemt være en fantastisk fornemmelse.

Jeg har selv kørt både af asfaltvejen, og af Brocken attack (dvs trukket halvdelen af panzerweg og det var en dårlig oplevelse), samt talt med en del af mine klubkammerater, primært kvinder, og der er nok bare en kønsforskel i den slags mande-hørm og store bedrifter.

Ved at køre den lange vej op, vil de fleste være i stand til at køre hele vejen. Man skal måske have et par pauser, men man behøver ikke trække pga. stigningsprocenter og især som forholdsvis ny i sporten, er følelsen af at køre op på toppen og have besejret bjerget, ubeskrivelig fantastisk. Jeg vil til enhver tid anbefale nye og dem der ikke er i kanon kondi med stærke ben, at tage asfaltvejen op første gang. At se smilene på de obligatoriske top-billeder siger vist alt om hvor stor en succes det er.

1-img_0783Vi startede ud fra p-pladsen ved Torfhaus og kørte af mtb-spor og single-track til byen Schierke, hvor vi gjorde holdt for lige at fylde depoterne op med kaffe og is, samt et stop hos bageren og købe frokost, der kom med i rygsækken.

Der er mange danskere i området, hvilket man rigtigt mærker, når man sidder ved vejen for foden af Brocken. Vi hilste på et par forskellige hold fra nabolaget hjemme i Danmark, og fik selskab af en mand der desværre var blevet påkørt af en bil dagen før, han holdt dog humøret højt og var sluppet billigt.

Herfra var der kun én vej, og det var op på toppen. Bedømt udfra smilene, så siger de vist alt om hvor stor en succes det var, at vi valgte den vej op. Fordelen er, at vi så tager panzerweg ned og dermed kan fornemme hvad man evt. går ind til, hvis man skulle få lyst til at komme en anden gang og prøve kræfter med Brocken-attack.

Turen ned fra toppen går ud mod en dæmning, som adskiller den gamle grænse mellem øst og vest-tyskland. Her fra går turen rundt om søen, hvilket er en fantastisk smuk tur, med fint flow og en tilpas udfordring af rødder og sten.

Vi havde aftalt, at det er bedre at trække, sætte en fod i jorden eller hvad man nu kan få brug for, end at tage chancer og ende på hovedet. Vælter man derude og kommer til skade, er det jo ikke kun en selv, men hele holdet der får ødelagt turen, og vi havde de store naturoplevelser for øje og dem fik vi masser af.

Vi tog os tid til at smide cyklerne og sidder i solen og kigge ud i det storslåede landskab. Det er ren energi til sjælen og virkelig en stor oplevelse, jeg ikke tidligere har taget mig tid til på turene rundt i Harzen.

7-img_0848På første hele dag, endte vi med at have kørt 40km, 926hm og knap 7 timer  – heraf har vi cyklet i ca. 4 timer og resten har været pauser og hygge.

DAG 3: Ømme stænger, lækkert flow og wellness

Vi havde regnet med lidt ømme ben, og planlagt en rolig dag på cyklen. Faktisk var vi overraskede over, at benene ikke var mere medtaget, lige indtil vi ramte bakkerne og skulle køre op.

Vi blev i nærområdet omkring Altenau og kørte nogle lækre flow-stykker, nørdede lidt teknik på nogle tekniske opkørsler og fik nogle gode ture på de lange nedkørsler. Turen sluttede med Frokost i Altenau hos MTB Harzens Bikestop. Solen skinnede og maden var lækker – perfekt opvarmning til dagens højdepunkt i wellness.

6-harz-sep-16-6Vi havde en fantastisk eftermiddag i Harzens største termiske bad, Kristall Heiser Brocken. Det var ren opladning af kroppen. Kurbadet ligger ca. 300 m. fra hotellet, så det er nemt at gå derhen. Varmt vand, saltet vand, masser af saunaer med saunagus, vand aerobic og meget mere. Man har lov til at benytte badetøj, men de lokale bruger det ikke. Det kan varmt anbefales, at bruge nogle timer på at få den oplevelse med fra området.

Vi fik den dag kørt 14 km. og 350 hm.

Dag 4: Udflugt til Hahnenklee bikepark, nøgen badning i det fri og offentlig transport

Denne sidste dag på cyklen besluttede vi, at tage bilen til byen Clausthal-zellerfeld. Her ligger en bikepark, hvor vi gerne ville have en del ture. Så vi var enige om, at skulle vi cykle fra Hotellet og tilbage igen, ville turen blive for lang for os. På denne måde, fik vi ca. 25 km. spor + turene i parken.

På vejen til Hahnenklee, kom vi igennem en flot tur på Liebensweg, hvor man køre imellem en masse små søer. Vejret var igen super lækkert, og med den frie badekultur i Tyskland, smed Hanne tøjet og hoppede i det 22 grader klare, varme vand – en fantastisk dejlig svømmetur – som vi mere kuldskære betragtede fra bredden.

4-harz-sep-16-3Vi valgte at spise frokost i restauranten på toppen af bikeparken, og her måtte jeg desværre erkende at kroppen ikke kunne holde til mere. Jeg havde haft feber og åndenød siden dag 2, og nu kunne der bare ikke presses mere ud af benene. Da jeg efter hjemkomsten gik til lægen, viste det sig at være lungebetændelse, så jeg burde vist have været forbi en tysk læge dernede.

Vi kørte ned i byen i Hahnenklee, og fandt en bus op til bilen og cyklen kom med uden de store problemer – så man skal ikke være bekymret for at blive syg, træt eller andet – man kan altid komme tilbage til hotellet. De andre fik en hurtig introduktion til at køre efter den indlagte rute på min garmin, og fik en skøn tur hjem med lækre spor.

Vi endte denne dag med at køre mellem 12-40 km og 350-600hm

Lidt om det praktiske

Vi valgte at rejse med MTB Harzen, da jeg tidligere har været afsted ejeren Martin Nørris. Der var styr på det hele, og man skulle kun tænke på at cykle og hygge sig. Hotellet er i den sædvanlige originale tyske retro-stil, men der er alt hvad man behøver, og hvem kigger på farven på væggene, når cyklen får luksus overnatning i kælderen.

Man får god og rigelig mad på hotellet, cykelkælder med alarm, adgang til værksted, vask og mulighed for gode råd og vejledning. Der er lavet aftaler i de fleste byer om bikestop med lækker sportsmad, og reservedele mm., og MTB Harzen har en masse forskellige guider tilknyttet, som kender området ud og ind og derigennem får man prøvet en masse gode spor, der ikke er en del af de officielle ruter.

Harzen proved me wrong! Harzen er for ALLE! Succeskriteriet for en god tur er, at tilpasse turen, forventningsafstemme og have gensidig respekt for egne og medcyklisters valg. Det er IKKE flovt at stå af og trække! Det kan nemt blive en fantastisk tur, selvom du ikke kører Rock Gardens, 100 km. om dagen og op af Panzerweg!

3-harz-sep-16-2

Hvem henvender MTB i Harzen sig til

Udfra mit synspunkt, så er det for alle uanset alder, køn og kondi. Selvfølgelig er der noget sikkerhed forbundet med, at have styr på sin teknik hjemmefra og have en hvis grundkondition. Men som I kan læse her, så kan man sagtens få en masse gode oplevelser, selvom man snupper nogle halve dage på cykel, og udforsker nogle af alle de andre ting Harzen også byder på.

Try it! Uanset niveau og kilometer du tilbagelægger, så rykker du dig! Rødder der før skræmte mig er jo ”ingenting”. Stejle bakker i Danmark er jo nærmest flade og lysten til at komme ud og i gang er tidoblet.

Man skal gøre op med sig selv hvad man vil og har lyst til, og så planlægge turen derefter. Man kan jo sagtens været et hold på 8, hvor halvdelen tager i wellness efter frokost og resten tager nogle flere timer på cyklen – alt er muligt – tag chancen og giv dig selv en unik oplevelse.