Politi razzia mod mountainbikere

Selv om færdselsloven også gælder i skoven, så har det længe været et slags fristed, hvor mountainbikere har kunne køre lidt som de vil, uden at tage hensyn til færdselsloven. Men nu er det slut.. i hvert fald for en periode. Politiet har netop offentliggjort, at det vil lave en målrettet indsats mod mountainbikere i hele landet i uge 15.

Vi vil være til stede i hele landet, og gå efter dem der ikke køre efter forholdende, og ikke har det lovpligtige udstyr monteret på cyklen. Det kan være ryttere der kommer i høj fart uden at orientere sig, og som ikke har de lovpligtige reflekser monteret.
Per Andersen, Politi.dk

Her på redaktionen er vi ikke begejstret, da det i værste fald rammer samtlige ryttere. Det er jo nok de færreste der har reflekser på hjul og pedaler, som faktisk er lovpligtigt. Vi har ikke kunne få et klart svar fra politiet med hensyn til “at køre efter forholdende”, og hvad det helt præcist dækker over.

Vi tager udgangspunkt i de officielle mountainbike stier og ruter i hele landet. Vi har gennem de seneste år brugt meget energi på at uddanne vores cykelpoliti, og nu er det tid til at de skal vise hvad de kan” siger politiets talsmand, Per Andersen til MTBX.dk

Vi har ikke kunne få det endelig bekræftet, men det lyder til at uge 15 kampagnen, kun er starten på en løbende indsats mod mountainbikere. Fremover kan vi nok forvente at se de cyklende betjente ude i skoven. Til info kan vi oplyse at politiet fortæller, at bødetaksten for manglende reflekser er kr. 500,-

Sådan undgår du bøder

Her under har vi fremhævet nogle af punkter i cykelbekendtgørelsen som du skal være særlig opmærksom på. Den eneste undtagelse er når der afvikles løb.

Under løb i henhold til færdselslovens § 37, stk. 1, behøver en cykel ikke at være forsynet med lygter, jf. § 6, refleksanordninger, jf. § 7, samt klokke, jf. § 8.

  • Cyklen skal holdes i en sådan stand, at den kan benyttes uden fare eller ulempe.
  • På en tohjulet cykel må styrets bredde ikke overstige 70 cm. Betjeningsgreb og spejle medregnes ikke i styrets bredde.
  • En cykel skal være forsynet med mindst to uafhængige bremsesystemer, der virker på henholdsvis for- og baghjul.
  • Bremsning af cyklen skal kunne ske på en sikker og virksom måde ved enhver hastighed og under alle belastningsforhold. Vejrlig må ikke kunne nedsætte bremsernes funktion væsentligt.
  • Ved kørsel i lygtetændingstiden skal en cykel være forsynet med mindst én forlygte, der afgiver hvidt eller gulligt lys tydeligt synligt forfra i mindst 300 meters afstand uden at virke blændende og er synlig fra siderne
  • Ved kørsel i lygtetændingstiden skal en cykel være forsynet med mindst én baglygte, der afgiver rødt lys bagud tydeligt synligt i mindst 300 meters afstand uden at virke blændende, og som er synlig fra siderne.
  • En cykel skal være forsynet med mindst én hvid refleks, der er synlig forfra. En cykel med mere end to hjul skal dog være forsynet med mindst to sådanne reflekser, der er anbragt højst 0,4 m inden for cyklens yderste punkter og med en indbyrdes afstand på mindst 0,6 m.
  • En cykel skal være forsynet med mindst én rød refleks, der er synlig bagfra. En cykel med mere end to hjul skal dog være forsynet med mindst to sådanne reflekser, der er anbragt højst 0,4 m inden for cyklens yderste punkter og med en indbyrdes afstand på mindst 0,6 m.
  • En cykel skal være forsynet med mindst to gule reflekser, der bevæger sig, når cyklen kører, og som er synlige bagfra.
  • En cykel skal på hvert hjul være forsynet med mindst én gul refleks, der er synlig fra siderne, eller med hvide reflekterende dæk- eller fælgsider.
  • En cykel skal være forsynet med en klart lydende klokke, som skal være anbragt på styret. Cyklen må ikke være forsynet med andet signalapparat.

APRILSNAR 🙂

21 kommentarer

  1. Er der for dælen da ikke noget vigtigere at politiet kunne tage sig til? Jeg tænker blot højt: flygtninge, terrorsikring, rockere….det er simpelthen forkert brug af ressourcer.

    1. En skam det er 1. april det ville ellers være dejligt hvis politiet ville bruge lidt tid på det, ikke kun cyklerne men også hvor der blev kørt og hvornår.

  2. Endelig!
    Jeg ved ikke noget bedre end at køre natteræs i skoven. Men jeg ved ikke noget værre end mørklagte cyklister om natten i skoven. Hvis de ikke har reflekser og baglygter, kører jeg tit op bag i dem, fordi de kører langsommere end mig.
    Har for øvrigt lagt mærke til, at de fleste, der kører så langsomt, kører med flats. Selv kører jeg med klikpedaler. Måske man skulle fejre 1-årsdagen næste år med et generelt forbud mod flats, medmindre de holder sig i krybesporene.

    1. Muligt det er en aprilsnar. Men jeg køre 2,3 km/t hurtigere efter jeg er skiftet til flats. Går jo an på kørestilen personen har. Så efter min mening er der lige så mange jeg overhaler som køre med klik så mon ikke i også skulle køre i krybespor

  3. Politiet burde kontrollere de tunge landbrugsmaskiner da mange af de store gyllevogne vejer langt mere end de må.
    Men knalde cyklister det kan de godt finde ud af jeg kan godt blive harm over at færdselsloven ikke gælder for alle.
    Politifolk har ikke forstand på tunge køretøjer og derfor har vi lovløse tilstande specielt i Vestjylland

  4. Ja hurra.. men politiet skal da udstyres med cykelshorts og mindre topmave hvis de skal “fange” os derude:-).. og glædelig 1. april:-)!!

  5. Hørte faktisk en lignende historie om razzia mod landevejscykler i Nordsjælland på et tidspunkt – og det var ikke fra den 1. april.

  6. Det kan da kun være en aprilsnar, når de ikke engang selv har reflekser i hjulet!!!! 😀 😀 😀

  7. Jeg har prøvet de gule reflekser i egerne. De holdt ikke til 30km på singeltrak. Skal vi så afmontere og montere.

  8. For dælen, bevægende reflekser man kan se bagfra. Nu føler vi klikpedal entusiaster os jo truede

  9. Aprilsnar eller ej. Så ændrer det da ikke på hvad færdselsloven siger om cyklens lovpligtige udstyr m.h.t. reflekser, lys, bremser e.t.c.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *