Dirt Magazine har lige lanceret Öhlins RXF 36 gaffel, som i stedet har 36 mm inderben, og ikke 34 mm, som den gamle, da konkurrencen var svær mod FOX.

Du kan læse artiklen her

Første Tanke

Öhlins er ret kendt for at have en performance ud over den sædvanlige, og derfor så sætter jeg nogle høje forventninger til dem som brand. En hver lille sans for detalje tæller i mit hoved, når jeg danner et image af et brand.

Deres lillebror, RXF 34, har samme problem, men jeg havde forventet et high-end klasse mærke, som dette, ville gå lidt dybere med deres udvikling. Du skal nemlig bruge værktøj til, at tage hjulet af din cykel. Du skal ikke bare bruge værktøj én gang, men hele to gange, bare for at tage dit forhjul af.
“Når ja, og hvad så?” – De her high-end gafler bliver udviklet til at være førende inden for enduro løb. Ærligt, så gider jeg ikke til at rode værktøjskassen igennem i en ødemark efter en unbraco nøgle midt under et Enduro løb. Det kræver lidt ekstra tid. 5 sekunder sparet, er 5 sekunder vundet.

RXF-36-3

Hvad gør man så?

Lad os tage et kig på en Formula ThirtyFive.

Det som de har gjort er nemlig i den lækre ende. De har lavet en 5 mm unbraco nøgle, som sidder fast på akslen med en magnet. Den er let aftagelig, og ryger ikke væk under hård kørsel.

formula

Mere er der ikke rigtigt at sige til den specifikation. Let, og simpel designet. Den kan tages af hvis du ikke ønsker den ekstra vægt, samt den kan bruges til dit baghjul, hvis du altså har en aksel der kan taget ud med en 5 mm umbraco nøgle, ligesom på Syntace’s X12 løsning, som min Transition også anvender.

Formula vægt: 1780 g.
Kilde: Rideformula.com

Öhlins vægt: 2070 g.
Kilde: Flowmountainbike.com

Så Formula’en er altså både lettere, jeg kan skrue forhjulet af uden værktøj, og jeg kan bruge mit spænde fra forhjulet til at hive baghjulet af. 3 – 0 til Formula.

Læs mere på www.ohlins.com

Billederne er lånt fra Dirtmountainbike.com