Lad så min cykel stå!

Der er ikke noget værre for en mountainbiker, end at komme ud i cykelskuret, og så er ens kæreste eje væk. I det øjeblik er det man kommer i tanke om, at man nok skulle have låst den bedre fast, så tyven i hvert fald havde haft lidt modstand da vedkommende tog cyklen.

Det samme gør sig gældende, når man, på vej til eller fra mountainbike sporet, parkerer sin bil uden for supermarkedet, hvor cyklen er forsvarlig sat fast på taget, eller bag på bilen. For at opdage at cyklen er væk når man kommer ud af butikken igen. Det er ikke muligt at sikre cyklen, så den ikke kan stjæles, men man kan gøre det svært  for tyven at løbe med cyklen.

Når det værste sker…

Cykeltyveri er noget mange har oplevet, enten er havelågen blevet stjålet nede på stationen, eller også er den dyre cykel i cykelskuret en stille nat stjålet. Faktisk blev der i 2015 i følge Danmarks Statistik stjålet ca. 150 cykler om dagen. Dette gælder alle cykler, dyre som billige.

Ligegyldigt prisen, er det dog meget irriterende, at komme ud til et tomt cykelskur. Kigger man på de dyre cykler, hvilket mange af de mountainbikes der køre rundt i de danske skove går ind under, er antallet af tyverier af netop disse cykler steget næsten til det dobbelte siden 2009.

Ser man generelt på alle registrerede cykeltyverier i Danmark, er antallet af stjålne cykler faldet med ca. 40 % fra 2007 til 2016. Kigger man alene på antallet af registrerede cykeltyverier fra 2014 til 2016, er faldet faktisk på 33 %. Hvad dette fald skyldes, siger statistikken ikke noget om, men måske fokus på området, har medført at flere gør den ekstra indsats, der gør det svært for tyven at rende med cyklen.

Skal der cykellås på mountainbiken?

Sådan låser man IKKE cyklen fast.

Sådan låser man IKKE cyklen fast.

Spørger man nogle af de store i branchen for cykellåse – ABUS, så er deres bedste råd til låsen på cyklen, at der skal være en fastmonteret lås på cyklen. Derudover en kædelås til at låse cyklen fast til et stationært objekt. Men det er ikke mange af de mountainbikes der bruges i skoven, der har en fastmonteret lås.

Det er der selvfølgelig rigtig mange gode grunde til, og man kan argumentere for, at der heller ikke er nogen grund til det, for mountainbiken bliver sjældent sat fra sig under turen i skoven, uden en cykelkammerat overvåger den.

Vi forsøger alle at passe på vores mountainbikes, og de fleste efterlader den ikke uden opsyn, når den har forladt sin sikre hjemstavn i skuret, bryggerset eller soveværelset. Og så alligevel, for hvor mange ulåste cykler har man ikke talt, når man er til løb.

Der lægger vi dem fra os uden tøven, og sætter os på den nærmeste bænk, går på toilettet eller henter sit nummer. Tillid er billigst, men en lås er sikrest – kunne man sige. Det er de fleste gange fuldstændigt sikkert at efterlade sin cykel, når man f.eks. er til løb. Men det værste kunne jo ske.

Tillid er billigst, men en lås er sikrest

MTBX har kigget på hvordan vi lidt mere sikkert, kan transportere vores cykler. Vi har også set på 2 låse, der begge er forsikringsgodkendte, og som har en kvalitet, der passer til de dyre mountainbikes, som mange har stående hjemme.

Hvilken cykellås er den bedste?

ABUS laver flere forskellige kædelåse. Låsene er til forskellige formål, og af forskellige styrker. ABUS går meget op i at producere låse, der lever op til kundernes efterspørgsel. Forbrugeren ser ofte kun det ydre af låsen. Her er der tænkt på, at materialet ikke ridser cyklen, og derfor er alle dele pakket ind i plast og stærk lærred. Men det indre er også vigtigt, og her er variable som klipfaste, skærefaste og vridefaste vigtige elementer, som låsen skal kunne modstå, og herudover skal låsecylinderen kunne modstå dirkning.

Som cyklist spiller udstyrets vægt ind på valget. Når det kommer til låse, så må man bare sige, at stærke låse af høj kvalitet vejer generelt mere end låse af dårlig kvalitet. Derfor vejer de låse vi i samarbejde med ABUS har udvalgt også mere end billige låse fra supermarkedet.

ABUS Kædelås 110 cm.

ABUS Kædelås 110 cm

ABUS Kædelås 110

Denne lås er en traditionel kædelås. Den er i et materiale der der ikke ridser cyklen, og som er behageligt at håndtere. Den er 110 cm. lang, og er valgt i denne længden, fordi den skal kunne bruges til at låse cyklen fast til cykelholderen, når cyklen er med på langfart.

Men derudover kan den også bruges til at låse flere cykler sammen, eller til at låse en cykel fast til en stationært objekt. Låsen er nem at bruge, og virker kraftig og signalere “hold dig væk”.

ABUS Foldelås 6000 Bordo DK

ABUS 6000 Bordo

ABUS 6000 Bordo DK

Bordo foldelåsen er som navnet siger, en lås der foldes sammen. Den består af 6 aflange plader, der er sammensat med noget der kunne ligne nitter. Den er vurderet til højeste sikkerhed, og er selvfølgelig forsikringsgodkendt.

Låsens konstruktion gør, at den er meget svært at bryde op. Pladerne kan ikke klippes over med en tang, men skal skæres med f.eks. en skærebrænder. Den signalere derfor klart “tag den næste cykel, den her er alt for godt låst fast”. Pladerne er belagt med en slags gummi, så låsen ikke ridser cyklen.

Låsen er nem at håndtere, men på grund af de meget færre led ABUS 6000 Bordoend kædelåsen, er den ikke så smidig. Det er dog ikke noget problem, og den er nem at låse fast til en stationært objekt. Låsen kommer med en taske af stærk gummi, der nemt  kan fastgøres cyklen med de velcroremme der sidder på tasken. Låsen er nem at tage med, den fylder ikke meget i tasken, eller kan nemt sættes på stellet.

Hvad man skal vælge er op til hvad låsen skal bruges til. Skal låsen bruges til at låse cyklen fast til cykelstativet, er kædelåsen den bedste. Men skal man have låsen med i tasken, så er foldelåsen den bedste. Det bedste er dog at bruge begge 2, kædelåsen bruges til at låse hjul og stel sammen, og foldelåsen bruges til at låse stellet med et stationært objekt.

Transport af cyklen

Når nu man skal ud og finde de nye og uprøvede spor, skal cyklen ofte transporteres på bilen. Der er flere metoder at gøre dette på, men også her opleves det, at cyklerne forsvinder fra stativet, selvom det var låst fast på på cyklen og bilen.

Det bedste råd som Thule kan give, er det at man aldrig skal lade sin cykel ude af syne, når den sidder på bilen. Thule har blandt meget andet, specialiseret sig i at lave stativer til transport af cykler. Der arbejdes med sikkerhed både under transporten og når man holder stille, og alt efter hvilket stativ man har, har man mulighed for at låse cyklen fast på stativet og på bilen. Dette skal være med til at få tyven til at opgive, ved at gøre det sværere og ved at det tager længere tid at afmontere cyklen fra stativet.

Thule Proride 598

Thule proride 598MTBX fik mulighed for at prøve Thules topmodel inden for opretstående cykelholdere, Thules Proride 598. Den monteres på taget, hvilket betyder at cyklen ikke genere udsyn, eller spærrer for bagagerummet. Den monteres nemt på Thules tagbøjler, hvor man kan bestemme hvor på taget den skal sidde. Til højre, i midten eller til venstre.

Cykelholderen låses 2 steder, for at øge sikkerheden, under kørsel og når man holder stille. Det ene sted er i den mekanisme der lukker grebet om stellet, så den ikke kan løsnes uden en nøgle. Den anden lås er på en af de håndtag, der bruges til at spænde holderen på bøjlen. På bøjlen har man også mulighed for at købe et bøjlesæt fra Thule, som kan låses til tagrælingerne. Som ekstratilbehør, kan man få en adapter der gør det muligt at sætte sin fatbike på taget.

ABUS Kædelås 110 cmDet er nemt at sætte cyklen i holderen. Hjulene strammes nemt fast til holderen med de 2 remme der er hjulene. Stellet holdes fast af en papegøje næb-lignende mekanisme, som strammes om stellet, med et hjul nede ved bøjlen. Det gør det nemt at montere cyklen fast og sikkert til cykelholderen.

Thules låse på deres cykelholdere er selvfølgelig lavet for at låse cyklen til holderen, og derved gøre det svært at fjerne cyklen uden en nøgle. Men som Thule siger, er der ikke en lås der er ubrydelig. Derfor anbefaler Thule også, at man låser sin cykel yderligere fast med en god kædelås, f.eks. ABUS’ kædelås, som er brugt på billedet til højre, denne fås i en 110 cm. udgave.

Der er mange forskellige stativer, det afhænger at hvor på bilen man gerne vil have cyklen hængende. Nogen vil ikke have den på taget, og foretrækker en der kan sidde på krogen, og hvor cyklerne kan stå på stativet.

Her er der også muligheder for at låse på forskellige måder. Andre foretrækker at have cyklen på taget, som proride 598 herover. Hvad der er bedst, må man selv vurdere. Det samme gør sig gældende omkring sikkerheden.

Hvad skal man så gøre?

ABUS 6000 BordoDet er det gode spørgsmål, for det aller bedste er jo aldrig at lade sin cykel stå uden opsyn. Det ved vi godt ikke er muligt, så derfor må man sikre sig med en god lås, både en der kan tages med, og en til når man sætter cyklen på bilen. Dernæst skal man altid tænke fornuftigt, og ikke lade sin 50.000 kr. dyre cykel stå uden for supermarkedet, mens man henter chokolade. I sidste ende må man have tillid til vores medmennesker, selvom statistikken vise at antallet af dyre cykler der stjæles er stigende.

Vi har samlet nogle gode råd:

  1. Brug en godkendt lås, og husk din forsikring skal være opdateret
  2. Lås cyklen fast i et stationært objekt. Lad være med at låse den fast i hjulet eller sadlen
  3. Lås altid cyklen med 2 låse, en til stel og hjul, og en til at låse cyklen fast til et stationært objekt
  4. Hold cyklen under opsyn når den er spændt på bilen, selvom den er låst med flere låse
  5. Tjek altid cyklens stelnummer når du køber brugte cykler – stop hæleri og brug politiets App “politi”
  6. Tænk over hvilke billeder du deler på de sociale medier
  7. Hvis du bruger Strava, Endomondo og lignende, så husk at brug deres privatindstillinger, så kan fremmede ikke se hvor du kører fra

Låse er venligst stillet til rådighed af ABUS, og cykelstativ af Thule

1 kommentar

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *