De fleste mountainbikere, tænker ikke over hvor alle sporene kommer fra, og hvor mange timer der går med at bygge og vedligeholde. Det er derfor vigtigt vi sætter stor pris på alle de frivillige der bruger masser at timer på at lave nye spor, og rydde op og vedligeholde de eksisterende. Herunder kan du læse hvordan de i Gl. Rye ved Silkeborg har gjort det at bygge til hygge.

Tekst & foto: Peter Bang Overby

Mountainbikerne i Gl. Rye kalder det ”Hyg og Byg”, når de mødes for at grave sving og hop i nærheden af Himmelbjerget. Mens sporbyggerne er i aktion, laver børnene huler og andre laver mad på bål.

– Hej med jer. Er I klar til at bygge?
– Ja da
– Godt, vi skal have lavet et sving heroppe i toppen. Er der én, der har en motorsav med?

Simon Christensen tager i mod en håndfuld mænd på en skovklædt skråning lidt uden for Gl. Rye. Nogle har cykeltøj på, andre har arbejdsbukser på, men fælles for dem er, at de klar til at knokle. Ikke for fryns og feriepenge, men for fællesskabet. De er ligesom de mange andre kvinder, mænd og børn på skråningen denne aften frivillige sporbyggere.

Hvis vi sætter os tilbage og venter på, at kommunen laver sporene for os, så kan vi komme til at vente længe. Skanderborg Kommune går meget op i samskabelse med borgere og foreninger, og vi vil gerne bidrage. Dels fordi vi gerne vil have noget, der er sjovt at køre på. Vi ved bedst, hvad vi gerne vil have af sving og hop herude. Dels fordi det giver et godt fællesskab at bygge noget sammen, siger 38-årige Simon Christensen, formand og ungdomstræner i Gl. Rye Mountainbikeklub.

Tænk familien med

Mange af sporbyggerne er mænd fra Gl. Rye-området med kone og børn, og de har fokus på, at de mange timers frivilligt arbejde ikke skal gå ud over familien. Derfor har de lavet konceptet ”Hyg og byg”. Mens nogle af mændene – eller kvinderne – bygger spor, tilbereder andre mad på bål. Børnene er naturligvis også med til arrangementerne. De spæner rundt i skoven, hjælper med at grave eller bygger seje huler under træerne.

Denne aften er ikke anderledes. Både mænd, kvinder og børn bruger et par timer på at grave, fjerne grene og hyggesnakke undervejs. Efter et par timer begiver alle sig mod bålpladsen ved FDF Slettens lokaler, hvor der er tændt op for hyggen.

Imponerende indsats

Ved bålet sidder Anja Jacobsen, markedsførings- og eventkoordinator i Visit- Skanderborg. Politikere og samarbejdspartnere er nemlig inviteret med denne aften for at se nærmere på projektet. Man ser ikke mange steder, at frivillige lægger så mange timer i at løfte et projekt. Det er imponerende, og det kan være med til at styrke fortællingen om Mountainbike i Søhøjlandet.

Mountainbike- turisme har kæmpe potentiale her i området, siger Anja Jacobsen. Klokken runder 20, og de fleste ved bålet begynder at begive sig hjemad. Men de mødes snart igen til endnu en omgang arbejde med sporene.

Fakta om mountainbike i Søhøjlandet

Projektet hedder »På mountainbike i Søhøjlandet« Parterne er: Naturstyrelsen Søhøjlandet, Silkeborg og Skanderborg kommuner, Visit Skanderborg, Visit Silkeborg, Silkeborg Sti- og Sporbyggerlaug, cykelklubber i Skanderborg Kommune, Danmarks Naturfredningsforening i Silkeborg og i Skanderborg, Friluftsrådet, DGI Midtjylland og FDF Friluftscenter Sletten.

FDF ejer jorden og stiller en del af skoven til rådighed for de nye og offentligt tilgængelige MTB-spor. Projektet har bl.a. modtaget støtte fra Skanderborg Kommunes Skøn-pulje. Målet er, at Søhøjlandet skal være en af Danmarks førende MTB-destinationer med 100 km spor.