Et besøg hos Lauf Forks i Reykjavík

På en sidevej til Laugavegur, hovedgaden i Reykjavik, ligger Lauf Forks kontor og testfaciliteter. Her sidder de fire ansatte, og udvikler på deres forgafler, udvikler nye modeller og svare på forespørgsler fra folk rundt om i hele verden. Rummet er fyldt med cykler, som selvfølgelig alle har monteret en Lauf Forgaffel. Der er en bardisk i rummet, en sofa foran kaffemaskinen, og så rummer kontoret Lauf Forks testfaciliteter. Her tester de nye designs, holdbarheden af de nuværende, og så får får de kreative ideer i baren. Jeg fik muligheden for at se mig omkring, og chef for produktionen, Bergur Benediktsson viste mig rundt. Da jeg ikke havde tid til en test, har jeg i stedet talt med den professionelle danske mountainbiker Søren Nissen, der har kørt med Lauf forgeffel i halvanden år.

Innovation i det høje gear

Lauf ForksNår man en sjælden gang, får lov at komme backstage, er det vanvittig sejt at komme backstage, hos en af mountainbikesportens nye drenge i klassen. Kontoret ligger på 2 etage i en bygning, der ikke rigtig ser så spændende ud ude fra. Men når man træder ind af døren til Lauf Forks kontor, skifter den grå opgang, til en verden af fede mountainbikes, hvor ideerne har højt til loftet. Det skal dog nævnes, at der også var nogle cycle cross cykler at finde mellem de mange mountainbikes.

Fra jeg satte foden på kontoret, mærkede jeg straks det innovative miljø, et iværksættermiljø, hvor ideer skabes ud fra en interaktion mellem de 4 ansatte. De 4 ansatte er alle islændinge, og har forskellige uddannelser og baggrunde for at gå ind i denne virksomhed. Der er en industriingenør, en med en master i industrial design, en med en master i mekatronik og så en der står for økonomi og markedsføring. Så gutterne ved hvad de laver.

Lauf ForksDer er noget ved iværksættermiljøet, det er som om alt kan lade sig gøre. Det samme gælder med den her Lauf forgaffel. 2 gutter med en ide, får 2 af sine venner med, får folk til at skyde penge i projektet, og så begynder de at producere affjedringsforgafler til cykler. Vel og mærke forgafler der ikke lige ligner konkurrentens, men forgafler der efter de 4 gutter og mange andres mening, er bedre end almindelige forgafler til de formål de laves til, og som har en helt anden konstruktion, end hvad vi er vant til. De er begyndelsen på en ny standard.

Lauf Forks laves i 3 udgaver

Lauf trail racer. Denne er lavet til XC hardtails. Den kommer både til 29′ og til 27,5′ og så kommer den i en boost udgave til 27,5 plus og 29”. Den vejer under 1 kg. og har en max rytter vægt på 110 kg.

Lauf Cabonara. Denne forgaffel er lavet til 26′ fatbikes eller 29′ plus. Den vejer 1,1 kg. og har en max rytter vægt på 120 kg.

Lauf Grit. Denne forgaffel er lavet til CX cykler, og derfor ikke så interessant for os på de brede dæk. Den vejer 900 gram, og har en max rytter vægt på 110 kg.

Hvad er en Lauf?

Lauf ForksLauf Forks bygges af carbon og affjedringen er lavet af S2 glasfiber. Jeg fik lov at forsøge at brække en af deres glasfiber plader, og det var ikke muligt. Det betyder også, at man kan få en forgaffel der vejer omkring 1 kilo, hvilket må være guf for alle dem der jager den lette mountainbike. Der er 60 mm. vandring, hvilket mange vil tænke ikke er nok. Men mange gange kører vi cross country ryttere rundt med store tunge forgafler, med lang vandring, som vi ikke så ofte får brug for.

Affjedringen er progressiv, hvilket betyder at den bliver hårdere jo dybere vandringen går. Derfor kommer man sjældent i bund. Skulle det ske en enkelt gang eller 2, er der taget højde for dette, i det der sidder nogle gummidimser der tager stødet. Forgaflen optager stødene fra sporet, og giver en mere glat og blød affjedring, og skulle føles som at køre med en stiv forgaffel, der tager alle stødene. Der er derudover ikke samme energi tab i Lauf Forks, som der er i almindelige affjedringsforgafler.

Forgaflen skal ikke vedligeholdes. Altså, som i at der ikke skal bruges en masse penge på at få den serviceret. Lauf siger selv, at den skal holde i 5 år, og det eneste man skal gøre er at holde den ren. Oplever man efter 5 år problemer (og er man første køber af forgaflen), så er der mulighed for afslag i prisen, ved køb af ny.

Søren Nissen og hans Lauf

Den danske professionelle mountainbiker Søren Nissen fra holdet Stevens Ihus, er sponsoreret af Lauf Forks. Han kører sine løb med en Lauf Trail Racer boost forgaffel monteret. Søren Nissen kører marathon distancer, og deltager i løb rundt om i Europa og ude i verden. Han er Danmarks mester i XCM 2014 og 2015. Har ud over flere andre løb, vundet UCI XCM World Series “Roc d`Ardenne” i Houffalize 3 år i træk. MTBX har talt med Søren Nissen, om hans oplevelser ved at køre med Lauf forgaflen.

Billedet udlånt af Søren Nissen

Han har kørt med sin Lauf forgaffel i halvandet år. Han karakteriserer gaflen, som en gaffel der ligger mellem en fast forgaffel og en traditionel affjedringsforgaffel. Han ser ikke noget problem med de 60 mm. vandring, for med et lidt lavere tryk i dækket, 0,1 til 0,2 mindre, og en smule større dæk, får han det samme ud af, at køre med sin Lauf i forhold til en traditionel affjedringsforgaffel. Den giver fin kontrol over cyklen, og komforten er i top. Lauf forgaflen tager alle de små bump, og også de større. Han har oplevet, at trykke vandringen i bund et par gange, men har ikke oplevet det som et problem. Med boost udgaven, hvor navet er 110 mm bredt, i stedet for 100 mm som på den almindelige Lauf TR, har han kunne mærke den ekstra stivhed sideværts.

Billedet udlånt af Søren NissenI det netop overståede forår, har Søren Nissen deltaget i mange løb, hvor regn og mudder har været en stor del af løbene. Han fortæller, at han har oplevet hans konkurrenter få teknikske fejl på deres traditionelle affjedringsforgafler, mens han selv ikke har mærket det fjerneste. Hans Lauf forgaffel har virket upåklageligt, og efter hvert løb, har en overskyldning med vand og sæbe været eneste vedligehold den trængte til. Så er det lige meget med 60 mm vandring, når det bare holder og fungere som det skal – som han siger.

Vægten på det ene kg. er også en afgørende faktor, specielt for den gode komfort. I det Søren Nissen kører mange løb på Marathon distancen, betyder den mindre vægt på forgaflen rigtig meget, når han ligger og kører 2.500 til 3.000 højdemeter over 100 km. på 4-5 timer.

Man kan sige, at Søren Nissen giver Lauf forgaflerne den bedste test af dem alle. Han tæsker sin Lauf rundt til alle sine løb, knækker stel og styr, men forgaflen holder. Så nu venter vi bare på gennembruddet i Danmark for denne lidt specielle forgaffel. Og måske er det ikke så langt væk, for det her er en speciel forgaffel, som rykker ved standarden, og rykker ved den generelle forståelse af en affjedringsforgaffel.

Det praktiske

Forgaflen koster på Lauf Forks egen hjemmeside fra ca. 900 dollars eller omkring 6.000 kr. Dertil skal man huske, at der ikke er de samme serviceudgifter, som en almindelig forgaffel har, så alt i alt ikke en dyr forgaffel.

Forgaflerne sidder, blandt flere, på de danske Pronghorn Carbon Fatbike X1. Herudover kan man købe forgaflerne i Danmark hos importøren Icanbike, hvor de 3 modeller koster 7.500 kr.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *